Zelfrijdende auto’s wordt in 2016 ontwikkeld doormiddel van computerspel

De ontwikkeling van zelfrijdende auto’s is in 2016 volop in het nieuws. Veel toonaangevende automerken zoals Tesla maar ook Volkswagen willen hun software voor zelfrijdende auto’s optimaliseren. Ook onderzoekers op universiteiten zijn bezig met het ontwikkelen van software die het zelf rijden van auto’s mogelijk moet maken. in 2016 maken onderzoeksteams van de universiteit in de Duitse stad Darmstadt en van het bedrijf Intel gebruik van de populaire game Grand Theft Auto. De algoritmes van deze game worden gebruikt om de technologie van zelfrijdende auto’s te verbeteren.

Machine learning
De onderzoekers maken gebruikt van zogenaamde machine learning. Het principe van machine learning wordt gebruikt om de technische systemen te verbeteren en te optimaliseren. Hierbij verbeteren de algoritmes zichzelf door het verwerken en analyseren van enorme hoeveelheden data. Het machine learning principe wordt ook gebruikt om objecten te herkennen op foto’s. Hierbij wordt gebruikt van een gigantische database van beeldmateriaal.

De informatie uit deze database wordt gevoerd aan een zelflerende machine. Deze machine leert steeds sneller de objecten op de afbeeldingen te herkennen. Daardoor leert de machine als het ware zelf om relevante informatie op te merken. Dit is een voorbeeld van machine learning. Het principe van machine learning is eenvoudiger toe te passen bij statische beelden. Als er echter gebruik wordt gemaakt van bewegende beelden komt men voor problemen te staan. Dan moet namelijk met een bepaalde snelheid en dus binnen een bepaalde tijd enorm veel data worden verzameld en verwerkt. De tijd die dit kost is op dit moment vaak te lang om de auto naast het verwerken van data ook nog de tijd te geven om een ‘beslissing’ of logische schakeling te laten maken.

Realistische computerspellen
Computerspellen worden steeds realistischer en daardoor ook een steeds nuttiger middel om te hanteren in onderzoeken en ontwikkeling van nieuwe technologie.  Vooral het populaire spel Grand Theft Auto is een effectief middel gebleken in de ontwikkeling van nieuwe technologie voor zelfrijdende auto’s. Dit spel ziet er zeer realistisch uit en kan daardoor worden toegepast om zelflerende systemen van zelfrijdende auto’s te ontwikkelen. De labels hiervoor kunnen direct uit de software worden opgehaald. Daardoor hoeven de beelden niet allemaal handmatig te worden voorzien van annotaties. Door zelflerende systemen te trainen met computerbeelden van het computerspel Grand Theft Auto hoeft men geen echte foto’s te gebruiken. Daardoor kan men het zelfrijdende systeem van auto’s sneller optimaliseren. Naast de computerbeelden wordt echter nog steeds gebruik gemaakt van ‘echte’ beelden.