Nederland heeft drie miljoen extra laadpalen voor elektrische auto’s nodig voor 2030

Nederland heeft in 2018 al de meeste publieke laadpalen voor elektrische auto’s van alle landen in de Europese Unie. Dat blijkt echter onvoldoende voor de toekomst. Er zullen namelijk veel meer elektrische auto’s aan het verkeer deelnemen de komende jaren. Dat heeft onder andere te maken met het regeerakkoord. Daarin is opgenomen dat vanaf 2030 alle auto’s die nieuw worden verkocht elektrisch moeten rijden. Vanaf dat moment worden dus geen auto’s meer verkocht die op benzine, diesel of lpg rijden. De elektrische auto’s moeten echter wel opgeladen kunnen worden. Daarvoor moeten er meer laadpalen worden geplaatst in Nederland. De behoefte aan oplaadmogelijkheden voor elektrische auto’s stijgt. De mobiliteitsvereniging RAI heeft namens de autobranche een schatting gemaakt dat in Nederland voor 2030 nog zo’n drie miljoen extra publieke laadpalen nodig zijn.

De oplaadpunten voor elektrische auto’s moeten op verschillende locaties worden geplaatst. Er moeten snellaadpunten worden geplaatst, private oplaadpunten en semipublieke oplaadpunten volgens een woordvoerder van RAI Vereniging. Aan het einde van de maand juni zijn er door de RAI 32.875 publieke laadpalen geteld dit is nog maar een klein deel van de 122.000 laadpalen in Nederland. Deze laadpunten zijn bestemd voor elektrische auto’s maar ook voor hybrides met een stekker. Dit zijn voertuigen die allemaal met dezelfde soort laadpas 24 uur per dag gebruikt kunnen worden. De RAI Vereniging is van mening dat de overheid moet zorgen voor twee miljoen van de drie miljoen extra palen. Het uitbreiden van de laadpaalinfrastructuur moet een onderdeel worden van het Klimaatakkoord van Nederland als het aan de RAI ligt.