Minister van Infrastructuur verwacht binnen 20 jaar zelfrijdende auto’s

Nissan verwacht in 2020 de eerste zelfrijdende auto’s op de markt te brengen. Dit is een opmerkelijk streven. Er zijn meer bedrijven en instanties die bezig zijn met de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. Zo zijn in Nederland onder andere de TNO en de TU Delft druk bezig met de ontwikkeling en optimalisering van zelfsturende auto’s. Minister Melanie Schultz (Infrastructuur) reed dinsdag 12 november 2013 met de TU Delft, de TNO en de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) mee in een speciaal ontwikkelde zelfsturende auto. Volgens haar zullen binnen twintig jaar alle auto’s op de wegen van Nederland zelfrijdend zijn.

In een interview met NU.nl gaf minister Schultz aan dat de eisen die worden gesteld aan voertuigen steeds hoger komen te liggen. Hierbij trok ze de vergelijking op het gebied van veiligheid en milieu. Wanneer zelfsturende auto’s veiliger zijn dan auto’s die niet zelfsturend zijn, zullen ze in de toekomst zelfsturende auto’s moeten worden ingevoerd volgens Schultz.

Prof. dr. ir. Bart van Arem is betrokken bij het project vanuit de TU Delft. Hij geeft aan dat een zelfrijdende auto’s net zo werken als mensen. Een mens heeft ogen en een auto maakt gebruik van sensoren, radars en camera’s. Een zelfrijdende auto heeft geen oren maar maakt gebruik van communicatiesystemen. De computers van auto’s die zelfsturend zijn vormen als het ware het brein van de auto volgens Arem.

Bart van Arem is enthousiast over het project. Zelfrijdende auto’s zijn niet meer alleen science fiction het wordt volgens hem realiteit. Verschillende autofabrikanten willen vanaf 2020 auto’s op de markt brengen die zelfsturend zijn. Volgens Arem is er veel interesse in de industrie. Daarnaast zijn er verschillende onderzoeksprogramma’s in beweging gezet. Volgens hem kan het allemaal heel snel gaan.

Reactie Technisch Werken
De ontwikkelingen in de auto-industrie verlopen zeer snel. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat veel landen en autofabrikanten tegelijkertijd bezig zijn met de optimalisering van bestaande technologieën. Daarnaast worden ook nieuwe technologieën ontwikkelt.  Verschillende auto’s zijn al uitgerust met een parkeerhulp of een file-assistent. Deze technieken worden voortdurend geoptimaliseerd.

De verwachting van minister Melanie Schultz dat binnen twintig jaar alle auto’s in Nederland zelfstandig zullen rijden is wel erg ambitieus. Er zijn een hoop mensen die moeten wennen aan de gedachte dat een auto meer taken van de bestuurder overneemt. Niet iedereen heeft zoveel vertrouwen in de techniek. Daarnaast speelt ook de veiligheid een rol. Auto’s kunnen doormiddel van apparatuur snel anticiperen op noodsituaties, er blijven echter situaties waarin menselijk handelen noodzakelijk blijft. Wanneer een auto met veel technische systemen is uitgerust kunnen bestuurders ‘lui’ worden en daardoor niet meer snel en accuraat handelen wanneer de situatie dat vereist.

Een auto die uitgerust is met verschillende technologische hoogstandjes kan mensen een veilig gevoel geven. Het is echter ook mogelijk dat deze systemen defect raken. Hierdoor kunnen alsnog ongelukken ontstaan. Veel systemen werken doormiddel van elektronica en software. Deze systemen zijn storingsgevoelig. Mensen moeten de systemen goed kunnen vertrouwen. Wanneer auto’s door fabrikanten worden teruggeroepen vanwege defecten zullen veel mensen sceptisch zijn over zelfsturende auto’s. De invoering van deze auto’s moet zeer zorgvuldig gebeuren.