Wat is het verschil tussen benzine en diesel

Diesel en benzine zijn brandstoffen die worden gebruikt in verbrandingsmotoren. Bij een benzinepomp zijn benzine en diesel de meest voorkomende brandstofmengsels die men kan verkrijgen. Beide brandstoffen zijn koolwaterstofmengels toch kan men geen diesel gebruiken in een benzinemotor en geen benzine in een dieselmotor. Dit zijn namelijk twee verschillende verbrandingsmotoren.

Verschillende verbrandingsmotoren
Een dieselmotor verschilt van een benzinemotor of Ottomotor. Het verschil zit voornamelijk in de manier waarop de brandstof tot ontsteking wordt gebracht. Deze ontsteking is nodig om druk te creëren in de motor zodat de zuiger naar beneden gedrukt kan worden en de zuigerstang de rechtlijnige beweging van de zuiger om kan zetten in een draaiende beweging van de krukas.

Benzinemotoren zijn voorzien van een ontstekingsmechanisme in de vorm van bougies. Deze bougies ontsteken met een vonk het benzinemengsel zodat de gewenste druk ontstaat op de zuiger. Dieselmotoren hebben een dergelijk ontstekingsmechanisme niet omdat het dieselmengsel tot zelfontbranding komt. Dit houdt in dat diesel door de druk of beter gezegd door de compressie tot ontbranding komt. Daarbij dient er uiteraard wel zuurstof aanwezig te zijn.

Octaangetal en cetaangetal
Het dieselmengsel is een ander brandstofmengsel dan het benzinemengsel omdat diesel tot zelfontbranding moet kunnen komen in een dieselmotor. De zelfontbrandbaarheid van diesel wordt aangegeven met het cetaangetal. Het cetaangetal is een referentiegetal waarbij het dieselmengsel wordt vergeleken met hexadecaan. Als het dieselmengsel net zo snel tot zelfontbranding komt als hexadecaan dan krijgt het dieselmengsel een cetaangetal van 100. Meestal heeft diesel een cetaangetal van 50.

Bij benzine gebruikt men het octaangetal om de klopvastheid van het brandstofmengsel aan te duiden. Ook hierbij wordt gebruik gemaakt van referentievloeistoffen. Het gaat inderdaad om meerdere vloeistoffen. Terwijl het dieselmengsel met één vloeistofmengsel (hexadecaan) wordt vergeleken, wordt benzine vergeleken met het makkelijk ontbrandbare n-heptaan en het moeilijk ontbrandbare iso-octaan (2,2,4-trimethylpentaan). De klopvastheid van n-heptaan wordt hierbij op 0 vastgesteld en die van iso-octaan op 100. Binnen deze uitersten wordt uiteindelijk het octaangetal bepaald van het benzinemengsel.